Slaapoefentherapie

slaapoefentherapie_logo

Slaapproblemen.
Slapen is gezond. Sommige mensen slapen wat langer, andere wat korter. Maar voor iedereen geldt: wie ‘s nachts goed slaapt, voelt zich overdag beter en heeft meer energie. Af en toe slecht slapen is geen reden tot zorg. Maar wie vaker wakker ligt, zich overdag niet ´uitgeslapen´ voelt en hierdoor lichamelijke of geestelijke klachten krijgt, heeft de mogelijkheid om hier iets aan te doen: slaaptherapie. Vanuit een 24-uurs visie wordt naar uw klachten en slaapproblemen gekeken. De invloeden van uw dag lopen door in de nacht en daarbij zullen de gevolgen van uw slechte nachtrust doorlopen in de dag die erop volgt. Systematisch worden uw onderliggende redenen van uw klachten en het slaapprobleem inzichtelijk gemaakt, aangepakt en opgelost. Wilt u uw slaapmedicatie afbouwen, dan hoeft u dit niet alleen te doen. U krijgt een aantal handvatten om dit vaak lastige proces te laten slagen. Bij ernstige slaapproblemen met een fysieke oorzaak, zoals slaapapneu, kijken we samen met uw huisarts, naar eventueel aanvullend medisch onderzoek en behandeling.

Slaapoefentherapie.
Heeft u moeite met inslapen, doorslapen, wordt u te vroeg wakker of combinaties hiervan? Heeft u slaapritme problemen, kunt u moeilijk naar bed gaan of heeft u behoefte aan lang uitslapen? Slaapt u te vaak, te lang of te kort? Heeft u last van vermoeidheidsklachten, overmatig slaperigheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, een kortlontje, doemdenken, moedeloos gevoel, piekeren, dan kunt u baat hebben bij behandeling door een slaapoefentherapeut. Ook bij verslavingsgevoeligheid, meer eten, dikker worden, angsten, depressie, verminderde weerstand, toename van pijnklachten kunnen slaapproblemen een onderliggende factor zijn.

Slaapoefentherapie voor een brede kijk op uw nachtrust.
De dag beïnvloedt de nacht en een slechte nacht heeft invloed op uw dag. Wanneer u slecht slaapt of slaap tekort komt heeft u hier last van in uw dagelijks functioneren. Daarnaast beïnvloeden uw gevoelen, denken, handelen en omgeving uw nachtrust. Een slaapprobleem is daardoor een 24- uurs probleem. Chronische slapenloosheid heeft gevolgen voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat het leidt tot een verhoogde kans op hart- vaatziekten, diabetes type II, overgewicht, alzheimer, borstkanker, chronische pijn, angst, depressie en (verkeers)ongevallen.

Met slaapproblemen naar de oefentherapeut?
Slapeloosheid heeft een grote gedragsmatige component. Een oefentherapeut helpt mensen door middel van bewustwording en gedragsverandering. Oefentherapeut behandelen slaapproblemen als een onderdeel van uw algemeen dagelijks functioneren en andere klachten die overdag een rol spelen. De therapie is gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten en is voor u direct toepasbaar. Kwaliteit wordt gewaarborgd doordat oefentherapeuten kwaliteitsgeregistreerd zijn, aangesloten zijn bij de beroepsvereniging VvOMC en zij een gedegen scholing gevolgd hebben om zich te bekwamen in het behandelen van slaapproblemen.

De focus van de slaapoefentherapeut.
Oefentherapeuten richten zich met name op “zachte”slaapproblemen zoals insomnie, hypersomnie en bioritmeplroblematiek. Slaapproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben en daarom zoekt de oefentherapeut met u naar oorzaak op biologisch, psychologisch en sociaal vlak. Daarnaast kan sprake zijn van kwetsbaarheidsfactoren en/of in standhoudende factoren. Ook biedt de oefentherapeut nazorg (na behandeling in het slaapcentrum) voor apneu, restless legs en parasomnieën.

De aanpak van de slaapoefentherapeut.
De oefentherapeut is specialist in het bereiken van positieve gedragsverandering. We werken aan de duur, de kwaliteit en het tijdstip van de slaap. Zowel uw dag als uw nacht nemen we in onze 24-uurs aanpak onder de loep. We doorbreken de vicieuze cirkels waarin u terecht ben gekomen bij slaapproblemen. Goed slapen kun u leren op verschillende manieren:

  • Zelfwerkzaamheid, ademhalings- en ontspanningsoefeningen
  • Theoretisch, door gesprek inzicht geven in slaapgedrag
  • Technische, met slaaprestrictie voor het naar bed gaan
  • Praktisch, zelfbewustzijn, mindfulness
  • Assertiviteitstraining
  • Cognitieve gedragstherapie

Hoe ziet een gezonde slaap eruit?
De slaapbehoefte van ieder mens varieert en niemand precies volgens “het boekje”. Maar recente wetenschappelijke onderzoeken geven aan dat tussen de 7 tot 8 uur slaap gezond is met 4 of 5 slaapcycli van ongeveer 1,5 uur.
Meer informatie ga naar de Slaapoefentherapeut, Ida Jacobs

Praktijk Oefentherapie Cesar
Willy Brandtplein 16 b
7007 LB Doetinchem
www.cesarjacobs.nl

afbeeldingw

__pdf-icon

Klik hier om de PDF van slaapoefentherapie te downloaden.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons privacybeleid. Meer informatie over het privacybeleid leest u hier.